"ring2... ring2..."
Jam menunjukkan pukul 12 malam, baru pas balik usrah di rumah anak yatim al-munirah, Johan setia bersama sahabat-sahabat dan Ust. Zamani sebagai tuan rumah dan naqib.
Terditik dihati sy, ai, tgh malam ni pon ada org coll umah? biasanya mlm2 ni khabaran org meninggal je. Sy terigt maghrib td pak din(adik mak) bgtau pak long dah kritikal. mungkin perkembangan terbaru kot. lalu aku menjawab, mmg pakdin yang coll. Pada masa yang sama ayah n mak sy keluar dari bilik tidur apabila mendengar deringan telefon. Pakdin nak cakap dan mak/ ayah. Sy pon terus menyampaikan ganggang telefon pada ayah.
sambil tu sy menukar baju n siap untuk tidur, selesai tukar baju tak abis lagi perbualan mereka. Dalam hati berbicara "ai lama tul ceritanya, apala yg diterangkan panjang lebar oleh pakdin, mcm penerangan doktor."
Tak lama pastu selesai, sy dan mak bertanya apa ceritanya. Diringkaskan cerita, Paklong dah tak sedarkan diri. mesin darah dalam badanya pon dah tak berjalan, cuma peralatan oksigen sahaja masih berfungi. Cuma bagi kami, berdoa sahaja la. Dengan keadaan seperti biasa ditambah badan yang letih sy masuk bilik dan tidur.
"Bangun... Dah nak subuh da..."
Aku bangun seperti biasa duduk sambil mak kejut adik.
pastu mak sambung cite
"mak ayah n along nak pi ziarah keluarga paklong ko. Paklong ko dah meninggal kul 2 pg tg. ko balik tak? atau ke keje? "
dengan itu sy buat keputusan utk E/L. Terfikir juga maklumat yang diperlukan bos coll bos bgtau cuti, pastu coll membe pasal maklumat. Lepas subuh aku terus emailkan maklumat bos perlukan pada member ofic. Pas solat subuh on the way pergi singgah PASTI utk serah duit tukar dan pendarive utk membe ofic amik. walaupon lakaran tu blm disetelkan sy serahkan sahaja. yang ptg maklumat isi tu diterima dahulu.
Klu nak diikutkan mak, ayah n along nak ziarah paklong kat hospital hari sabtunya 30hb januari tp tak bekesempatan. Last2 semua amik E/L dan ke melaka, (Taman Hang Jebat) untuk ziarah. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Solat jenazah dirumah sekali dan di masjid sekali lagi. Kemudian dikebumikan di Alor Gajah berdekatan kubur sedara mara keluarga maklog disana.
Sy igt lagi ada satu masa dahulu pi umah paklong, ms 2 rumahnye kat Alor Gajah dulu, Paklong siap tunjukkan satu lokasi ditangannya dimana ada mesin darah. dah lama juga berberlas tahun dahulu. setiap minggu 2 kali perlu ke hospital utk buat dialisis. Apa2 pon, semoga roh Paklong Syaari bin Daud berada ditempat gol org2 yang beriman.. Amin...

Posted by Al-Hariz on Monday, February 1, 2010
categories: | edit post

1 Responses to Pergi Tak Akan Kembali

  1. semoga roh paklong dicucuri rahamat.. sedih xsempat nak jumpa.. kenal pun x

     

About Me

My photo
Bekerja dan sambil belajar. Aktiviti sampingan macam-macam ada. Sebab memang suke mensibukkan diri dengan beraktiviti agar hati senang jiwa tenang. Yang terbaik mencari redha Allah dalam setiap perkara dan perbuatan. Dalam pada itu juga menganalisis, mengetahui dan melalui cabaran hidup ini.(Ya Allah, berikanlah aku kekuatan dan ketabahan)

Asmaul Husna

Masa

Kelender

Mesej

Name :
Web URL :
Message :

Labels

Jejak Tamu

Kunjungan Negara

free counters

Titik Pertemuan